Interesant articol despre reconstituirea unui accident de maşină lovit în uşa şoferului de către un vehicul circulând cu 50 km/h. Interesantă descompunere a unei treimi de secundă în care atâtea lucruri se întîmplă fără ca pasagerul să fie conştient de accident.
Notă: O milisecundă înseamnă a 1/1000 parte dintr-o secundă
0 millisecunde - Un obiect extern atinge uşa şoferului
1 ms - Senzorul de presiune al uşii detectează un o undă de presiune.
2 ms - Un senzor de accelerare amplasat în stâlpul C al uşii din spate detectează de asemenea un eveniment de coliziune.
2.5 ms - Un senzor din centrul maşinii detectează vibraţii de coliziune.
5 ms - Computerul de coliziune al maşinii verifică
evenimente de coliziune nesemnificative, cum ar fi lovirea uşii de
către un coş de cumpărături sau alte contacte incidentale. Computerul
calculează în acest moment severitatea coliziunii. Structura de
intruziune a uşii începe să absoarbă energie.
6.5 ms - Senzorul de presiune al uşii înregistrează presiuni de vârf. (peak pressures).
7 ms - Computerul de coliziune confirmă o coliziune serioasă şi îşi calculează acţiunile.
8 ms - Computerul trimite un semnal de "start"
airbag-ului lateral. Între timp, stâlpul B începe să se îndoaie spre
interior iar energia începe să se transfere de-a lungul structurilor de
descărcare aflate sub ocupanţii maşinii..
8.5 ms - Se declanşează sistemul de airbag-uri laterale.
15 ms - Acoperişul începe să absoarbă o parte a
energiei de impact. Airbag-ul erupe prin spuma scaunului şi începe să
se umple cu aer.
17 ms - Căile de descărcare a energiei şi structurile
de sub scaunele din spate ating încărcătura maxmă. Airbag-ul învăluie
pieptul ocupantului şi începe să împingă umerii acestuia departe de
zona de impact.
20 ms - Uşa şi stâlpul B încep să apese asupra
scaunului din faţă. Airbag-ul începe să împingă pieptul ocupantului
departe de impact.
27 ms - Velocitatea impactului s-a înjumătăţit de la
50 km/h la 23,5 km/h. Un "bloc de împingere" din scaun mută pelvisul
ocupantului departe de zona de impact. Airbag-ul începe dezumflarea
controlată.
30 ms - Maşina a absorbit toată energia coliziunii.
Airbagul rămâne în locaţie. Pentru un scurt moment, ocupantul
experimentează forţa maximă echivalentă cu de 12 ori forţa de
gravitaţie.
45 ms - Ocupantul şi airbag-ul se mişcă simultan cu structura de deformare laterală.
50 ms - Computerul de coliziune deblochează uşile
maşinii. Celula de siguranţă a pasagerului începe să se refacă,
împingând uşile dinspre ocupant.
70 ms - Airbag-ul continuă să se dezumfle. Ocupantul
este împins spre centrul maşinii. Inginerii consideră coliziunea ca
fiind "completă".
150-300 ms - Ocupantul devine conştient de coliziune.
Leave a comment